Vrijwel alle VAG TDi motoren zijn vanaf 2006 voorzien van een roetfilter. Het filter zorgt ervoor om de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen te scheiden en de overige gassen door te laten. Dit heeft als resultaat dat 99% van de roetuitstoot uit de uitlaat voorkomen word.

Gemiddeld genomen raakt het roetfilter elke 1000 km verzadigd . Het motormanagement start vervolgens het regeneratie proces. Hierbij worden de opgeslagen roetdeeltjes verbrand door kortstondig de uitlaatgas temperatuur te verhogen. Dit wordt verkregen door tijdens normaal functioneren tijdens de uitlaatslag een beetje diesel brandstof te inspuiten waardoor deze mee verbrand en de temperatuur van de uitlaatgassen flink stijgen. Regeneren kost dus extra brandstof.

Regelmatig treden er toch problemen op met motoren waarbij het roetfilter defect is geraakt door verhoogde roetuitstoot en/of veelal korte afstanden rijden.

Voordelen van het roetfilter verwijderen zijn dus:

  • lager brandstofverbruik
  • Geen regeneratie proces meer voelbaar
  • Hogere prestaties
  • Lagere uitlaatgastemperatuur

U kunt er voor kiezen om een roetfilter vervangen te plaatsen of het originele roetfilter leeg te halen (geen probleem voor APK, hij zit zichtbaar gemonteerd)